نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(466)
ســوره 2 : بقـــره ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )
( قسمت هفتـــاد و هفتــم )
کعبــه باطـن
( جزء دوم صفحه 32 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ
203 ـ وَ اذْکُرُواْ اللّهَ فِی أَیَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِی یَوْمَیْنِ
فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَن تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقَى
وَ اتَّقُواْ اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ
خدا را در روزهای شمرده شده ( سه روز تشریق [سه روز بعد از عید قربان] ) به بزرگواری و پاکی و برتری یاد کنید ، پس هرکس شتاب کند در برگشتن به خانه خود در دو روز اول ، باکی و گناهی بر او نیست ، و هرکس هم تأخیر اندازد گناهی بر او که پرهیزکار باشد نیست ، و شما از خشم و عذاب خدا بپرهیزید ، و بدانید که همه شما حشر خواهید داشت ، و به سوی او باز گردانده می شوید.
گفتــــه اند :
ذکــــــــر سه قسم است :
ذکــــــــر عـــادت ،
ذکــــــــر حِسبَــــت ،
ذکــــــــر صُحبـت ،
ذکــــــــر عادت بی ارزش است ،
چون از سرِ غفلـــت است !
ذکــــــــر حِسبَت بی زیـــــور است ،
که سرانجام آن درخواست مــــــزد است !
ذکــــــــر صُحبـت ودیعــــــت است ،
از بهر آن که زبان ذاکر در میان عاریت است ،
و ذاکــــــــر سه نـــوع است :
ذاکــــــــرخـــــائـــــف ،
ذاکــــــــر راجـــــــی ،
ذاکــــــــر محـــــــبّ ،
ذکر خائف از کیفـــــــــــر است ،
ذکر راجی به امید به خواسته رسیدن است ،
ذکر محب ازدیاد ســوز و گداز است ،
خائف به گوشِ ترس نــــدای وعیـــــد شنید ،
از این رو در دعـــــــــــا آویخت !
راجی به گوش رجاء نــــدای وعــــده شنید ،
در ثنــــــــــــــاء آویخت ،
محبّ به گوش مهـر و محبت ، نــــدا فــــراتـــر و بالاتـــر شنید ،
پس با بهــــانــــــــــه نیامیخت !
ولی چون عـــــارف را ذکــــــر از ازل در رسید ،
از کوشش در راه بخــــــت گریخت !
وَ اذْکُرُواْ اللّهَ فِی أَیَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ
این ذکـــــر ، آخرین نُسُک و انجام اعمـــآل حـــج است
گفته اند که : حـــــــرم دو تاست :
حـــــــرم ظـــاهــــــر
و حـــــــرم باطـــــــن !
گردشِ گِرد خانــــه خــــــــدا (طواف) حرم ظاهر است ،
و گردشِ دلِ مؤمنــان ، گِرد آن خانه ، حرم باطن است !
در میان حرم ظاهر ، قبلــــــــه ی مـؤمنـــان ،
در میان حرم باطن ، نشانه نظــــــر رحمــن !
آن مقصــــــد زوّار ،
و این مهبــــط انـــوار !
[ مَهبِط = جای فرود آمدن ]
آن آزاد است از دست اشــرار و کفّــــار ،
و این آزاد است از چشم و اندیشه اغیــــــار !
در حرم ظاهر اگر گم شده ای یابند ،
بر جای نهند تا صاحب آن پیدا شود ،
در حرم باطن اگر گم شده ای بود ،
کشتـــن آنـــــــان روا نیست ،
که آن گم شده ، راز خدائی است ،
که در هر دلی ســـــــرّی نهاده ،
و کس را بر آن راه نیست !
آن سِــــرّ ، ســـــرّحـــق است ،
و این مردمان صاحب اسرار ،
در پیش کعبـــــــــه ی ظاهر ،
بادیه ی مردمخوار است !
و در پیش کعبـــــــه ی باطن ،
بادیه ی اندوه و تیمـــار !
عالَمی در وادی عشق تو سرگردان شدند
تا که یابد بر در کعبـه قبولت بِـرّ و بـار
موضوع :